Inte litchi

Nästa dag vaknade jag lite sent och åt frukost här på vandrarhemmet, vilket jag har gjort sedan dess. Detta stället är riktigt bra, personalen är hjälpsam och de har ett antal olika tjänster (så som frukost, lunch, middag, tvättning, hjälp med att boka, och så vidare). det första de gjorde när man kom var att man fick en karta som de ritade in lite intressanta platser på (av en händelse samma karta som jag redan hade två av) samt att man fick en papper med lite tips på dagsturer och restauranger och liknande. Här är även en trevlig atmosfär med en överbyggd innergård som fungerar som ett allt-i-alla rum där man kan umgås med de andra gästerna.

20140806-0798 20140806-0800 20140806-0801

Medan jag å träffade jag två sådana, Marco (från Italien) och Margo (från USA) och efter ha pratat lite så bestämde vi oss för att göra sällskap till Tiananmen Square och förbjudna staden. Så i begav oss ut på jakt efter närmaste busshållplats, det var lite fram och tillbaka ett tag om vi var på rätt sida gatan men till sist var vi överens om att vi var rätt och så väntade vi in bussen. Här i Beijing har de tre personer på somliga av bussarna, en som kör, en som tar betalt av påstigande (genom mittendörren), och en som vaktar bakdörren (står security på axeln).

Väl fram20140806-080620140806-0803me vid Tiananmen Square så kommer Marco på att han har glömt något eller något sådant, men vi utbyter telefonnummer och skall försöka återförenas senare. För att komma in på själva torget så måste man gå genom en säkerhets kontroll, och jag blir av med mitt vatten som jag just köpt, typiskt. Själva torget som sådant finns det inte så mycket att säga om, det är stort men ap-trist. De hade dock ett par rätt schyssta rabatter.

Efter att ha vandrat runt lite på torget tar vi oss över till andra sidan vägen mot förbjudna staden till (och passar på att posera framför Mao lite), och köper biljetter, men innan vi går in skall vi vänta in Marco som är på väg tillbaka, så vi tar en sväng åt vänster och kollar in vallgraven utanför.

20140806-0818 20140806-0821

Efter en stund kommer Marco och vi beger oss in. Innanför hyr vi sedan audio-guider, men på något sätt lyckas vi tappa bort Marco här. Vi väntade ett bra tag på honom men han försvann så vi bestämde oss för att gå in och se oss om. Dessvärre var audio-guiderna lite buggiga, de skall vara automatiska så när man kommer till en viss plats så skall den börja prata, men det verkar som om man måste vara på rätt plats för att det skall fungera och ibland började den prata om helt andra saker än det vi såg. När vi gick in på en utställning om klockor/bjällror började den prata om konkubiner istället. Jag misstänker att detta är ytterligare ett stället där en riktig guidad tur skulle vara bra. Annars vet jag inte vad jag skall säga om den förbjudna staden, den är stor, men dessvärre ser det mesta mer eller mindre lika dant, ut, när man sätt ett par byggnader har man sett alla. Och överallt är det knökfullt med kineser. På vissa ställen kunde man få klä ut sig till kejsare eller kejsarinna/konkubin och ta kort, vi provade inte (det ser rätt skumt ut när västerlänningar gör det) men vi såg andra som provade.20140806-0852 20140806-0841

Efter att ha vandrat runt ett tag började jag inse att min plan att förlita sig på smogen för att förhindra solbränna inte riktigt fungerade här. Tydligen hade det regnat nyligen så man kunde faktiskt se blå himmel, och solen låg på skoningslöst så efter ett tag började mina armar bli lite smått röda. Det positiva är väl att vädret har hållit i sig och det har varit väldigt lite smog medan jag varit här. Och med lite hudkräm när vi kom hem så var solbrännan under kontroll.

20140806-0875Efter att ha velat runt i förbjudna staden ett antal timmar kände vi att det nog var nog, så vi gick ut och begav oss norr ut och väster ut där det finns lite sjöar, och runt dessa fullt med restauranger och barer. Vägen dig tog vi via Beihai park som innehåller den första sjön med en liten ö med ett lama tempel (eller något sådant, heter White Daboga) på som vi passade på att besöka. Vi tog även en liten tur på sjön i en båt som en gubbe rodde runt, halvvägs igenom turen slog han på radion som spelade någon hemsk klassisk(?) kinesisk musik, men det vart skönt att få sitta ner en stund.20140806-0883

Så småningom kommer vi till sist till restaurang/bar området och hittar en ställe med bord utmed sjökanten. Vi sätter oss ner och Margo beställer en Litchi Martini, och med hennes försäkran om att det är jättegott tar jag också en. Så vi sitter där och tittar ut över sjön (där vi ser några som badar, jag hade inte velat bada i det vattnet), på folk som passerar förbi, och mestadels njuter av att solen har gått ner men att det fortfarande är varmt (samt att vi sitter ner). Efter ett tag kommer våra drinkar, ochjag vet inte vad det var vi fick, men det var inte en Litchi Martini, det är jag säker på. Litchi är en söt frukt, men detta smakade smått surt, lite som risvin.

Efter att ha vilat, och druckit upp vår risvins martini, så lyckas Margo dra med mig till ytterligare ett sälle. Det finns en gata där den mellan 5 och 10 på kvällen säljer massor av mat i stånd (vi kallar den night market) och vi tar en taxi dig för att kolla hur det ser ut. Det finns en hel del god mat till försäljning här (dock lite dyrt) men det finns även en del saker som jag är lite tveksamt inställd till. Så vi går runt och testar lite olika maträtter, och jag tar även mod till mig och köper grillad orm. Den smakar inte så mycket, den är mest gummi-aktigt och så är det såsen som är på ormen som smakar.