Åka buss

Big BenÄn så länge har vi varit rätt så bra, och gått upp tidigt. Men å andra sidan har det bara varit en dag så det kommer nog att säcka ihop snart. I vilket falla som helst så åt vi lite frukost och begav oss sedan mot centrala London och South Bank, på vägen dit tittade vi lite på Big Ben och det där.

Första attraktionen var The London Dungeon, något som kan liknas mellan en blandning mellan ett spökhus och ett nöjesfält. I grund och botten är det ett spökhus, man går enligt en förutbestämd bana och det finns lite saker som skall skrämma besökarna. Men det som gjorde att detta var bättre än alla spökhus jag har sett hittills är att med jämna mellanrum så var det skådespelare som berättade lite saker kopplade till Londons historia, så som Jack the Ripper, avrättningar i Newgate Prison, pesten, och så vidare. I stort sätt handlade det om olika sätt att dö eller lida på. Resten av stället var egentligen bara transport mellan dessa saker. Det som gjorde det lite roligare var att de involverade publiken, Adde blev till exempel “nerklubbad” och “uppskuren”.

Efter The Dungeon tog vi och åt lunch på ett stället som (bland annat) serverade indisk mat. Lite kul att får äta indiska mat som smakar lite annorlunda en den svenska “indiska” maten. Jag misstänker att denna var lite närmare riktig indisk mat, men antagligen även den lite “bitifierad”. Restaurangen verkade drivas helt av en man, han tog emot beställningar, gjorde maten, delade ut maten, och städade. Imponerande.

Efter lunchen var det dags att åka upp i London Eye, kön var rätt så lång, men det var också bra genomströmning så det var inte så farligt. Det var kul att se London uppifrån, men i största allmänhet var det inte så märkvärdigt.

Nästa punkt på dagordningen var bege sig till London Bridge, dit tog vi tunnelbanan, men för att ta oss dit fick vi gå genom en par där det var diverse framträdanden och annat, samt att vi gick fel och hamnade i en tunnel där det var fritt fram för grafitti och vi såg några måla. Tydligen är denna tunnel rätt känd, men det visste vi inte då. Det var i alla fall kul att se lite annat.

Team punk Hopp Grafitti

Från London Bridge gick vi utmed floden till HMS Belfast, en lätt kryssare som är museum, men ingen av oss kände oss direkt intresserade av att gå ombord och titta så vi fortsatte att gå mot Tower Bridge. På vägen spanade vi in lite olika byggnader och andra stället, bland annat hade de på ett ställe en jättestor makapärfräs, och jag hittade ett fickut som jag köpte för bara 10£, mycket nöjd med detta.

South bankI vår iver passerade vi Tower Bridge och fortsatte gatan fram, för den såg trevlig ut. Och tur var väl det, när vi kommit en bit på vägen hittade vi The Teapod där vi stannade till för en Afternoon Tea, med scones och allt. Perfekt.

Lite lagom utvilade och med mer energi begav vi oss tillbaka till Tower Bridge, och denna gången lyckades vi även ta oss över. Beundrade bron lite och funderade på att kolla in en marknad en bit bort, men det visade sig att den inte hade öppet på söndagar, typiskt. Istället bestämde vi oss för att hitta någon stans att äta och siktade på en vegetarisk restaurang vi sett dagen innan på Kensington Street (eller vad den nu heter). Notera att vi helt skippade Towern.

Ett antal tunnelbanestationer senare och en kort promenad konstaterade vi att vi inte ville ha den restaurangen trots att och tog istället en närliggande sushi-restaurang. Med rullband och allt. Jag tog en skål med ramen, men provade även en lax-sashimi, och det var nog den bästa sashimin jag har ätit utanför japan, och enligt rapport var även andra sushi-bitar bra. Som avslutning så tog jag ett par bitar mochi, allt som saknades var lite grönt te.

Som avslutning på dagen passade vi på att åka lite äkta engelsk dubbeldäckare. Fast en modern variant med svängda fönster som går ner i trappan. Eftersom vi nästan redan var hemma kunde vi dock bara åka två hållplatser. Men nu är i alla fall det avklarat.

Som avslutning får ni Henry.

Henry

1 thought on “Åka buss

1. Hej hej Erik!
    Om ni vill gå på en “Sagan om ringen”-pub så ska ni ta er till Leicester Square (uttalas Lester Skvär) och sen på en av gatorna som går upp ifrån torget ska den ligga.
    Man går ner i en källare och vips så är det typ medeltid där inne. Försöker hitta namnet på den. Får återkomma!